неділя, 23 березня 2014 р.

Валентина Криволапова

Дидактична гра як засіб підвищення мотивації учнів
на уроках інформатики
Криволапова В.Д., вчитель інформатики Созонівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»

Здобуті учнями міцні знання перетворюються в переконання тільки тоді, коли вони є результатом свідомої самостійної роботи думки. Отже вчителю важливо застосовувати такі методичні прийоми, які б збуджували думку школярів. Підводили їх до самостійних пошуків, висновків та узагальнень. Сучасна школа має озброїти учнів не лише знаннями, вміннями й навичками, а й методами творчої розумової і практичної діяльності.
Дидактичні ігри, які використовуються як засіб розвитку пізнавальної активності дітей - це ігри за готовими правилами.
Як правило, вони вимагають від школяра вміння розшифровувати, розплутувати, розгадувати, а головне - знати предмет. Дидактичні ігри викликають у школяра інтерес до предмету, дозволяють розвивати індивідуальні здібності кожного учня, виховують пізнавальну активність. Цінність дидактичної гри визначається не за тим, яку реакцію вона викличе з боку дітей, а за ефективністю вирішення того чи іншого завдання.
Включення ігор та ігрових моментів в процес навчання інформатики виявляє ряд педагогічних переваг такої методики перед традиційними формами викладу матеріалу. До них можна віднести:
• активацію розумової діяльності;
• глибинне запам'ятовування матеріалу;
• навчання організованості;
• формування комунікативних якостей.
Гра - творчість, гра - праця. В процесі гри у дітей виробляється звичка зосереджуватися, мислити самостійно, розвивається увага, прагнення до знань. Захоплюючись, діти не помічають, що вчаться: пізнають, запам'ятовують нове, орієнтуються в незвичних ситуаціях, поповнюють запас уявлень, понять, розвивають фантазію. Навіть найбільш пасивні  діти включаються у гру з величезним бажанням, докладаючи всіх зусиль, щоб не підвести товаришів по грі.
Під час гри діти, як правило, дуже уважні, зосереджені і дисципліновані.
Використання на уроках дидактичних ігор та ігрових моментів робить процес навчання цікавим, створює у дітей бадьорий робочий настрій, полегшує подолання труднощів у засвоєнні навчального матеріалу. Різноманітні ігрові дії, за допомогою яких вирішується та чи інша розумова задача, підтримують і підсилюють інтерес дітей до навчального предмету.
Організація і проведення різних ігор на уроках дозволяє педагогу розширити набір методичних прийомів.
Підготовка і проведення дидактичної гри включає чотири етапи: задум, організацію, проведення, аналіз.
Задум. Це перший, найскладніший і найвідповідальніший етап дидактичної гри. який включає:
• вибір класу;
• визначення теми уроку;
• визначення типу уроку;
• визначення тимчасових рамок;
• вибір форм і видів гри.
Вибір класу, в якому буде проведена гра, визначається за такими особливостями, як профіль навчання, рівень навченості, працездатність учнів, їх організованість та ін. Використовуючи гру в навчальному процесі, слід не тільки прагнути до підняття в учнів інтересу до предмета, а й враховувати необхідність вирішення основних навчальних і виховних завдань.
Завдання, які вирішуються грою, і форми її подачі слід варіювати залежно від ступеня підготовки учнів.
Необмеженим вибором володіє вчитель при визначенні теми уроку, на якому буде проводитися гра. Це може бути нова тема або оглядова тема, другорядна по значущості. При цьому вчитель повинен визначити, чи доцільно використовувати саме дидактичну гру при роботі над даною темою, адже на її підготовку і проведення потрібно буде витратити досить багато часу і сил. Якщо, наприклад, тема має прикладний характер, не має особливої ​​практичної цінності і не грає великої ролі при вивченні курсу, ймовірно, слід віддати перевагу іншій формі її викладу.
Що стосується типу уроку, то, звичайно, дидактичні ігри можна застосовувати  на всіх типах уроків. Але слід зауважити, що тип уроку впливає на вибір конкретної гри. Для успішної реалізації гри вчителю необхідно мати певний досвід роботи з різними дидактичними іграми.
На етапі визначення тимчасових рамок слід проаналізувати, як час безпосереднього проведення дидактичної гри, так і витрати часу на її підготовку. Тобто треба, по-перше, вирішити, чи буде це гра на весь урок, або для неї буде відведена частина уроку, або, можливо, гра буде проводитись на декількох уроках протягом декількох днів (наприклад, серія ігор). По-друге, слід враховувати, що час підготовки може займати від декількох днів до декількох тижнів. Це залежить від вибору виду гри, її цілей, розподілу обов'язків між учителем і учнями.
Вибір форми гри залежить від декількох факторів, основними з яких є характеристика класу (в тому числі які форми навчальної роботи застосовувалися в даному класі і як часто), вікові особливості учнів, характеристика теми уроку.
Організація. Другий етап - організація дидактичної гри - в свою чергу ділиться на підетапи:
• написання сценарію гри;
• розподіл обов'язків між учителем і учнями;
• підбір завдань;
• розробка критеріїв оцінки діяльності учнів.
Написання сценарію, мабуть, найважчий і відповідальний етап при підготовці дидактичної гри. Сценарій може розробляти як один учитель (група вчителів), так і вчитель спільно з групою учнів - найбільш активними, творчо мислячими, талановитими учнями. Сценарій дидактичної гри повинен включати:
• детальний план гри;
• інструкції з проведення кожного етапу гри;
• список ролей учасників (ролі доцільно визначити заздалегідь);
• список реквізиту;
• добірку завдань, вправ, питань і т.д.
• питання для аналізу гри.
Підбір завдань для дидактичної гри може здійснювати вчитель самостійно або спільно з учнями (наприклад, учні можуть готувати завдання одне для одного). Необхідно чітко встановити вимоги до завдань:
• завдання повинні відрізнятися рівнем складності і по можливості мати кілька способів вирішення;
• завдання слід підбирати цікаві, які мають практичну значимість, а також такі, в яких можлива реалізувати міжпредметні зв'язки;
• виконання завдань повинно бути неможливе без знання теоретичного матеріалу;
• вирішення завдань, по можливості, повинні бути прості, доступні для більшості учнів.
Що стосується критеріїв оцінки  дидактичної гри, то:
• вони розробляються вчителем (можливо разом з учнями) заздалегідь і оголошуються до проведення гри або на її початку;
• оцінюватися можуть всі учні або тільки учні, які показали позитивні результати;
• групова робота оцінюється по-різному: може оцінюватися кожен член групи або робота всієї групи;
• виставляти оцінку можуть: вчитель; вчитель і капітан; самі учні;
• можливі різні варіанти виставлення оцінки: по ходу уроку, в кінці гри, після уроку (в разі, коли необхідно оцінити письмову роботу).
Аналіз. Заключним етапом проведення дидактичної гри є її аналіз. Необхідно звернути увагу на наступні важливі моменти:
• проводити аналіз гри можна в різних формах: усно (наприклад, учні по черзі висловлюють свої враження); усно вибірково (наприклад, один з членів групи висловлює думку групи про минулу гру); письмово (наприклад, у формі анкетування);
• аналіз гри можна провести або відразу після уроку, або через якийсь час (при бажанні можна провести подвійний аналіз);
• аналіз гри необхідний як на рівні класу, так і на педагогічному рівні.
На закінчення слід зазначити, що в процесі організації і проведення дидактичної гри дуже важлива роль позиції педагога в грі, так як успіх гри залежить не тільки від навчальних умінь і навичок учнів, а й від професійної підготовки педагога, його стилю діяльності, який часто повністю забезпечує оптимальну реалізацію пізнавального потенціалу учня. Для успішного проведення дидактичної гри головний статус педагога в грі - партнер.
Гра належить до традиційних і визнаних методів навчання і виховання. Цінність цього методу полягає в тому, що в ігровій діяльності освітня, розвиваюча й виховні функції діють у тісному взаємозв’язку. Гра як метод навчання організовує, розвиває учнів, розширює їхні пізнавальні можливості, виховує особистість.



0 коментарі:

Дописати коментар